Vad är viktigast, musiken eller tjejen?

Vad är egentligen viktigast när man dansar? Är det danspartnern eller musiken? Och är det olika för killar och tjejer?

 

Jag började fundera över denna fråga för några dagar sedan. För mig har alltid orkestrarna varit viktiga, eftersom jag till stor del dansar till melodin och inte bara takten. Därför kan jag inte dansa lika engagerat till en låt som jag aldrig hört som till en låt som jag känner till. Tycker jag dessutom att det är en bra låt så blir engagemanget ännu större.

 

I min värld är dansen ett sätt för oss killar att visa för våra danspartners hur vi upplever musiken. I och med det dyker då frågan upp... vilken betydelse har musiken för tjejerna? I princip borde en dansant och engagerad Thorleif-fan kunna bjuda på en lika medryckande upplevelse till en Thorleif-låt som en engagerad Perikles-fan till någon av Perikles låtar, även om musikstilarna skiljer sig avsevärt från varandra.

 

Om man sen ser till danspartnerns betydelse i dansen så kan jag väl börja med att säga att jag definitivt inte vill vara utan henne. Att dansa med en följsam tjej, där man inte längre tänker på turer eller steg utan kroppen bara övergår i ett tranceliknande läge och följer musiken av sig själv är givetvis en mycket angenäm upplevelse.

 

MEN, som Tony Irwing skulle ha sagt, hur följsam hon än är så dansar åtminstone inte jag mer engagerat än musiken ger mig möjlighet till. Samtidigt kan givetvis en inte fullt så följsam danspartner hämma själva engagemanget i dansen, men jag tror ändå att jag får sätta musiken, låtvalet på första plats, eftersom man ändå kan ha känsla i dansen om man gillar/kan låten, även om den inte blir lika avancerad, snabb eller mjuk som man önskat.

 

Vad och hur tycker du? Och du som är tjej, spelar musiken egentligen så stor roll för din dans?

 

"kom ihåg, det finns inga genvägar till den perfekta dansen"


Kommentarer
Postat av: Inge

Tjejen är viktigast, för vad hjälper det om det är en bra låta om inte dansen funkar.

2007-03-07 @ 23:43:10
Postat av: Marran

Hej. jag hitta din blogg å tycker det va intressant att läsa om hur en kille ser å tänker angående dansen.. Mycket intressant läsning!:-) För mig gäller nog samma att musiken är viktig är ju en helt underbaar känsla när båda är så engagerad att det blir en gemensam känsla. Men som sagt, kan då inte killen dansa så få det ju va vilken kanon låt som helst.. funka ju inge vidare ändå!

2007-03-08 @ 13:10:49
Postat av: Ronny

Faktiskt inte så lättbesvarad fråga. Får nog ändå hålla med Inge om att tjejen är viktigast, men musiken är betydelsefull också. Så far jag t ex väldigt sällan på mogenbanden därför att jag ogillar musikstilen. Men kan tänka mig att åka på "mittemellanband" som Black Jack därför att de brukar locka bra tjejer. Har dock svårt att tända till fullt ut om jag ogillar en låt, har jag märkt. Visst blir det en bra dans med en följsam tjej, men för att nå upp till de högsta höjderna krävs en bra låt också.

2007-03-08 @ 14:52:12
Postat av: Danstanten

Jag tycker rent spontant att musiken är minst lika viktig som min danspartner.

I teorin stämmer nog det du skrev: "I princip borde en dansant och engagerad Thorleif-fan kunna bjuda på en lika medryckande upplevelse till en Thorleif-låt som en engagerad Perikles-fan till någon av Perikles låtar, även om musikstilarna skiljer sig avsevärt från varandra."

Men inte i praktiken. Det skulle i och för sig göra det om alla var som du och dansade på det sätt som du gör, det vill säga att du utnyttjar olika partier i låten, intensiva/mindre intensiva/stopp osv genom att dansa på helt olika sätt beroende på hur musiken är just då.

För oss tjejer vore det en dröm om det vore så, men man har tur om man dansar med en handfull så musikaliska killar under en vanlig danskväll. De allra flesta dansar nämligen bara till takten. Visst snurrar killarna men de gör det för att de SKA snurra.. inte för att de känner i musiken att JUST NU passar en snurr.

Om musiken skulle spela mindre roll för mig än för en kille skulle det innebära att jag bara vore en passiv passagerare. Vilket jag föredrar att inte vara. Jag vill själv vara aktiv i dansen även att jag för den skull (hoppas jag) låter killen föra.

Visst måste det väl märkas skillnad även för er killar ifall tjejen bara dansar, eller om hon verkligen är engagerad och dansar? Vi blir ju såklart också påverkade av låtarna!

Åter till kärnfrågan: Är låten eller danspartnern viktigast? Jag tycker att det är svårt, men om jag ska vara 100% ärlig så blir det nog ändå danspartnern som vinner.. även att det inte var något helt självklart för mig, utan jag fick tänka och känna efter en del innan jag kom fram till det.

Så kanske har du rätt ändå i att musiken spelar större roll för killarna :)

Postat av: LEJon

I stort instämmer jag helt i din analys (Örjan), musiken är oftast en förutsättning för att jag ska kunna komma "in the mood", det är ju musiken som genom mig skapar dansen...eller hur jag ska formulera mig. Men jag kan å andra sidan också minnas tillfällen då jag dansat med tjejer som jag fungerat så klockrent bra tillsammans med att musiken nästan försvunnit ut medvetandet. Det har inte skett många gånger, men det har hänt att när vi väl funnit varandra dansmässigt (via *rätt* musik) så har vi kunnat återfinna den känslan även till betydligt mindre medryckande musik.

2007-03-08 @ 21:16:13
URL: http://www.lejondans.com
Postat av: Ankan

Måste kasta mig in i reflektionen jag med :) För mig är det helt klart killen som är viktigast. Och gärna till en fantastisk låt. På en dans för ett tag sedan blev jag uppbjuden av en okänd man till Blenders version av Animals, en av de mysigaste foxlåtar den danskvällen och killen kunde verkligen inte dansa... det var MYCKET plågsamt kan jag säga. Som tjej är man ju mycket beroende av att danspartnern kan göra musiken rättvisa :)

2007-03-09 @ 09:56:57
URL: http://dansanka.blogg.se
Postat av: LEJon

Mmmm...det Ankan beskriver känner jag verkligen igen, något man kan drabbas av även som kille. När en riktig superlåt levereras och danssällskapet sätter uppenbart snäva begränsningar för möjligheterna till en hisnande dans så finns det grogrund för viss frustration. Visst, som kille får man ju se till att lägga ribban rätt (inga kommentarer på det begreppet, Örjan) och göra det bästa av alla danser, men ibland känner man sig ändå verkligen frustrerad över att låten kunnat bjuda så mycket mer om man haft den äran att dansa med rätt partner.
Så, Ankan, jag instämmer helt i det du säger, men samtidigt kan jag inte låta bli att notera att din utgångspunkt är "en av de mysigaste foxlåtarna", dvs du har redan indirekt visat på musikens stora betydelse. Som jag ser det så har Örjan här ställt en utomordentligt retsam fråga då det inte finns något antingen-eller-svar, vilket gör att argumenten faller hur man än försöker argumentera för det ena eller det andra. Min slutsats är således för egen del att det viktigaste är att det levereras musik som sätter mina dansneuroner i rörelse, och att jag samtidigt får avnjuta denna i sällskap med ett utsökt danssällskap!! Denna lyckosamma kombination uppstår ju trots allt rätt ofta, så varför bekymra sig om de små undantagen däremellan??
=)

2007-03-09 @ 11:46:12
URL: http://www.lejondans.com
Postat av: Danstanten

Ankan! Den där plågsamma känslan har man ju fått uppleva ibland. Du har helt rätt i att vi tjejer är mer beroende av att vår partner kan göra musiken rättvisa, men för den skulle inte sagt att musiken är oviktig...

Om du vänder på situationen du beskrev. Skulle en superbra kille kunna få dig att "sväva" om ni dansade till en låt som DU tycker är supertrist? Det funkar inte för mig i alla fall utan båda komponenterna måste finnas samtidigt.

Jag tycker att det är jättesvårt att avgöra om det är musiken eller killen som är "viktigast", men det är nog så att om musiken är bra och killen är duktig så är han pricken över i:et på något sätt...

2007-03-09 @ 11:59:49
URL: http://danstanten.blogg.se
Postat av: Norrlandsfoxxen

Här haglar det inlägg och varför då inte fylla på med ytterligare ett. Till att börja med måste jag säga till dig Inge, Marran, Ronny, Danstanten, LEJon och Ankan att det nog inte finns något rätt eller fel i denna fråga utan det är helt individuellt hur man upplever dansen och vilka komponenter som gör att dansen blir så bra eller dålig som den blir. Det enda som är helt säkert är att oavsett vilket som är viktigast så behövs både tjejen och musiken... om man inte (som kille) dansar med en annan kille. Då blir plötsligt musiken OERHÖRT viktig... :)

Att jag funderade över hur tjejerna upplevde det med musiken beror på mina egna erfarenheter då jag vid ett antal tillfällen testat att dansa "tjej" med två olika killar och emellanåt upplevt att killen dansat "fel" till musiken, (utifrån mina preferenser) fast att dansen i övrigt varit bra... Eftersom jag inte kan påverka hur han dansar, med snurrar och stopp på "fel" ställen... kan då musiken inverka på min dans? Ankan var inne på just det, "att killen gör låten rättvisa" vilket väl innebär att du som tjej inte kan påverka dansen i någon större omfattning, åtminstone inte till det bättre. När jag har dansat tjej har jag upplevt att jag på min höjd kan göra mitt bästa och försöka hålla ordning på mina fötter och sen hoppas att min partner gör det bästa av dansen.

2007-03-09 @ 16:46:42
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Ankan

En liten sammanfattning: Det är helt enkelt bäst att dansa till fantastisk musik och tillsammans med en person som man passar bra ihop med dansmässigt =)
Örjan, jag måste ha uttryckt mig lite fel då du tolkade mig som att jag inte kan påverka dansen, och inte till det bättre dessutom! Jag hoppas att jag och alla tjejer som kan dansa påverkar dansen, inte lika mycket som killen naturligtvis då det är vi som "följer". Som tjej gäller det ju att snappa upp och tolka de tecken på vilken dansrörelse "tur" som killen gör, och även kanske utveckla den rörelsen, fördjupa den känsla dansen och musiken ger osv. Lite svårt att förklara... Helt enkelt jag tycker att jag kan påverka dansen och förhoppningsvis till det bättre. Nu pratar jag om danskillar som kan dansa! Enligt mitt tidigare exempel på misslyckad dans är det svårt att påverka. Då tappar man oftast lusten till att anstränga sig allt för mycket...

2007-03-12 @ 18:36:05
URL: http://dansanka.blogg.se
Postat av: Danstanten

Ankan! Det är PRECIS sådär jag känner också. Och hoppas att det är. Att vi faktiskt kan påverka vi också, även att vi givetvis är beroende av att killen kan dansa. Mycket bra skrivet!

2007-03-12 @ 19:23:57
URL: http://danstanten.blogg.se
Postat av: Norrlandsfoxxen

Ankan & Danstanten: Det är bara att konstatera... jag har förmodligen dansat tjej för lite för att nå den nivån där ni befinner er.

Men det är inget jag sörjer utan istället njuter jag av er följsamhet på golvet, oavsett om ni påverkar dansen till det bättre eller ej. :)

2007-03-20 @ 22:02:34
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Anna

Kanske lite sent för ett inlägg, men har man inte upptäckt detta forum tidigare så...
Jag brukar själv fundera över vad som är värst: att dansa med den absoluta favoritkillen (han som man letat efter hela kvällen men aldrig fått tag på förrän nu) till en helt hopplös låt ELLER att dansa till drömlåten med någon som är jättetråkig att dansa med eller som inte alls KAN dansa. (Det finns faktiskt så'na också).
I bugg däremot ger låten den där extra kicken som gör att man tar ut svängarna lite mer än man annars skulle göra. Givetvis är killen viktig även i bugg, men eftersom man är friare i sina dansrörelser går det att släppa lös på ett annat sätt än i foxtrot. Sedan håller jag med om att det är helt fantastiskt kul att dansa med någon som helt utnyttjar musikens variationer. När vartenda steg stämmer och det känns som om man kan läsa sin danspartners tankar. Jag hävdar att en perfekt dansupplevelse är bättre än sex!

2007-04-18 @ 15:24:18
Postat av: Ingela

Det är nog iallafall lite skillnad för en tjej och en kille. En tjej kan ju inte styra lika mycket =) eftersom det är meningen att killen ska göra det =), han kan ju variera sig mera och musikanpassa sin dans, om han är sån.
Medan vi tjejer får hoppas på att vi hittat en kille som passar musiken. Där har vi ju chans att påverka mera!!? ... om det är damernas ;o)

Är det inte så att man kanske väljer att bjuda upp vissa när det är lugnare låtar och andra när det är mer tempo för man vet vilka som passar just "mig" bäst till just den.

En riktigt bra kille kan säkert få en att glömma att det är en sämre låt, jo.... Men en "sämre" eller mer ovan kille kan ju "förstöra" en riktigt bra låt. (det var jag med om i torsdags, typiskt ;o)
Är det en riktigt bra låt försöker man verkligen ge järnet på att hitta en bra kille också, för den här låten vill jag verkligen få ut det mesta av ;o) ???
hejsvejs

2008-02-18 @ 13:57:23
URL: http://becausetrollrik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback