Date - Parken Ö-vik

Det är sällan att jag använder order kaotiskt när jag skriver om danser som jag varit på, men nu är det dags!

 

Igår skulle Date spela på Parken här i Ö-vik, men det var inte hela Date som dök upp eftersom deras kapellmästare Jan hade svikit dem och följt med sin fru Marie till Stockholm, bara för att hon skulle sjunga i Globen!

 

Förvisso hade de en stand-in för honom... på bas, men INTE när det gällde snacket mellan låtarna, spelordningen på låtarna, ordningen på damernas och herrarnas, stämmor i sångerna osv. Om man sen kastar in ett brunnet slutsteg, en krånglande "klaviatur-spelare" och dessutom ett skyltbyte till herrarnas dans mitt i en pågående dans, (efter första låten) så kan ni kanske ana varför jag använder ordet kaotiskt!

 

MEN, trots ovanstående så tyckte jag att killarna gjorde sitt bästa utifrån förutsättningarna och verkligen försökte bjuda på en bra danskväll. Att de tappade lite fokus på dansen efter att slutsteget brann kan man förstå, eftersom inte allt fungerade som det skulle efter det. Bland annat så drabbades tydligen elgitarren så att den efter haveriet bara hade två olika sound att välja mellan.

 

En annan sak som var lite trist, men som bandet inte kunde rå för, var att det inte kom speciellt mycket folk till Parken igår. Det var förvisso inte lite folk, men det hade kunnat vara mycket mer. Kanske är det så att kategorin video-ägare är underrepresenterade bland dansfolk? :)

 

Jag hade i alla fall en riktigt trevlig kväll med många roliga danser. Jag vill verkligen understryka att trots att allt inte klaffade för Date så förflöt kvällen i stort som en vanlig danskväll, förutom en oplanerad paus när slutsteget brann, och jag hade inte velat vara utan kvällen för allt smör i Småland.

 

Om man betänker Jans roll i bandet och överför samma situation till något annat band, exempelvis Blender... Plocka bort Lasse för en kväll, sätt dit en "vanlig" trummis och låt någon annan i bandet hålla i allt... Då behöver det förmodligen inte brinna några slutsteg för att kvällen inte ska bli exakt som man förväntar sig.

 

"kom ihåg, det finns inga genvägar till den perfekta dansen"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback