Demokratisk dans

Det som ni kommer att kunna läsa här är ganska unikt. Jag måste nämligen erkänna en sak… jag hade fel! Det är inte ofta det händer… jag tror bara att jag har haft fel en gång tidigare, någonsin! Jag får säga det Ronny, och eventuella andra som reagerade på det jag skrev i min förra blogg från Växjödansen, här i Norrland har vi INTE demokratisk dans!

 


Jag vet inte vilken betydelse jag hade lyckats blanda in i ordet demokrati, utan jag var helt enkelt ute och cyklade! Efter att ha fördjupat mig i ordets innebörd, det står mest om fria val och majoritetsstyre, så insåg jag att det mycket riktigt är demokratisk dans i södra landsänden!

 


Det är mycket sällan som herrarna är i majoritet på dans, vilket i sig inte är underligt då det finns fler kvinnor än män i Sverige. Men precis som i vårt samhälle i stort, där männen alltså är undertaliga kvinnan, så intar herrarna maktpositionerna, blir beslutstagare, även på dansgolven.

 


Sen finns det då dessa ”desperata kvinnor” som min svärfar kallade dem, det är då dansens Mona Sahlin, Antonia Ax:son Johnson och Gudrun Schyman. De sticker ut och tar för sig i männens värld medan övriga kvinnor fogar sig i vad ”makthavarna” beslutar.

 


Här i Norrland har vi definitivt inte demokratisk dans, mer än i nödfall. Här väljer vi att dansa JÄMLIKT! Ni vet, lika kul för lika arbetsinsats på dansgolvet. Det kan kanske kallas jämställdhet i dagligt tal.

 


Men vi ska ändå vara tacksamma för att vi inte dansade i Afghanistan före demokratins intåg, för där hade de diktatorisk dans på den tiden. Då var det EN person som bestämde vilka som skulle dansa med varandra. Den personen gällde det att hålla sig väl med.

 


Gjorde man inte det riskerade man att få dansa med Tjocka Berta eller Slem-Sören hela kvällen. Det var därför lätt att se vilka som dansade i Afghanistan, för de hade brun tunga.


  "kom ihåg, det finns inga genvägar till den perfekta dansen"

Kommentarer
Postat av: Lars-Erik

Begreppet "demokratisk dans" är i sig rätt missvisande, ordet demokrati är som du noterat inte lätt att överföra till dansgolvet och få en vettig betydelse av det hela. Själv brukar jag tala om "anarkistisk dans", tycker iaf jag bättre beskriver företeelsen. Oavsett vad man kallar det så instämmer jag i reflektionen att resultatet tenderar att bli en återgång till traditionella könsroller.

Postat av: Gunnar

När blev det demokrati i Afganistan?
Beträffande Växjö så finns där något som liknar norrlandsvarianten. Där finns en dans i parken som kallas Klub 68 - mest pensionärer - jag har aldrig varit där, där kör man halva kvällen herrarnas och halva damernas.
Sedan hoppas jag ni dansmänniskor såg kvällens dokumentärfilm från Rangvaldsnäs: Balladen om den gamla dansbanan. Intressant.

2007-01-03 @ 21:15:27
Postat av: Katta

Bra skrivet! Tur att vi har JÄMLIK dans här i Norrland! ;)

2007-01-03 @ 21:48:09
URL: http://www.nogg.se/kattasplejs
Postat av: Ronny

Jag förstår inte riktigt varför begreppet "demokratisk dans" skulle vara missvisande, som föregående inlägg gör gällande, och inte heller att det skulle vara svårt att överföra till dansgolvet. Det betyder ju som Lars-Erik säkert vet att båda könen har rätt att bjuda upp närsomhelst.
Sen kan det ju uppstå vissa negativa konsekvenser av detta, det medges, t ex att tjejer inte tar för sig i lika hög grad som de borde. Det blir svårt att själv välja partner, eftersom man kan bli uppbjuden själv innan man hinner fram, eller tjejen ifråga hinner bjuda upp nån annan.
Här i söder är det inte alls så givet att det är tjejöverskott (även om det gäller för det mesta), så många tjejer klarar sig bra utan att behöva göra något själva.
Att jag reagerade på ditt påstående, Örjan, beror på att jag själv väldigt tydligt drabbats av ert systems nackdelar - jag blir i princip inte uppbjuden på "damernas", har jag märkt. Och det känns ganska förödande, jag som vill dansa i stort sett hela tiden. Felet är förstås att jag inte känner nån uppåt Norrland, och damer bjuder som sagt sällan upp okända. Det gör de inte här i söder heller, men det är inget bekymmer när jag är fri att bestämma själv.
Jag förstår ju hur du, Örjan, resonerade när du tyckte att ni är mer demokratiska uppe i norr, för visst hade ett antal fler av tjejerna i Växjö bjudit upp dig om de varit vana vid "damernas-herrarnas". Men för egen del har konsekvensen blivit att jag har slutat åka på Ö-viksmaran på grund av ert system, så du måste medge att det finns uppenbara nackdelar med det också.
Ha det så bra däruppe i norr! hälsar danspolarn från söder.

2007-01-03 @ 21:54:28
Postat av: Norrlandsfoxxen

Gunnar: enligt de uppgifter som jag hittat så höll landet presidentval den 9 oktober 2004 , vilket var det första demokratiska valet i landets historia. 18 september 2005 hade landet sitt första parlamentsval. Jag hörde talas om den där Klub 68 när jag var i Växjö och det verkade lite speciellt, men det påminner om vårt system. Jag missade dokumentären, ser sällan på TV dessvärre.

2007-01-03 @ 21:58:28
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Norrlandsfoxxen

Ronny: Jag är ledsen, men jag har snart dansat i 30 år och JAG har aldrig märkt några uppenbara nackdelar med damernas/herrarnas för egen del. Även när jag gjorde värnplikten i Söderhamn 44 mil hemifrån, jag var bland de yngsta på dansen och kände inte en själ där, så såg jag bara fördelar med uppbjudningssystemet.
Men samtidigt har jag full förståelse för att du kan se det som negativt, med de erfarenheter som DU har av "norrlandssystemet".

2007-01-03 @ 22:16:40
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback