Less att dansa med mig själv!

Eftersom det inte blev någon dans denna helg så får man väl försöka roa sig med att skriva dansblogg istället. Jag kan redan säga att skriva dansblogg INTE är något fullgott substitut…

 


Jag läste dansdagboken hos min danskollega
Lejon om hans fredagskväll med Jannez och fick då ett litet uppslag till denna text. Han nämnde nämligen att han blivit less på att dansa med sig själv! Detta fenomen kan nog vara ganska allmänt utbrett bland oss killar, men knappast speciellt känt bland tjejerna som är på dans.

 


Om vi börjar med ett oomkullrunkeligt faktum så är det ju faktiskt så att alla killar har olika dansstilar. Det finns inte två killar som dansar och uppfattar musiken exakt på samma sätt, vilket medför att när en tjej byter partner så får hon direkt en ny stil att försöka följa, ibland till det bättre och ibland till det sämre.

 


För oss killar blir skillnaden inte lika påtaglig, inte på samma sätt i alla fall. Givetvis kan man dansa på ett annat sätt med en tjej som är bra på att följa jämfört med en som inte är det, men om man ser till själva stegen och turerna så är skillnaden marginell om man jämför en dans med två likvärdigt följsamma tjejer. Då är det mer personkemi, om man dansat mycket med varandra tidigare och liknande faktorer som upplevs som skillnader för oss.

 


Detta innebär att om vi vill ha variation på våra danser, så måste vi helt enkelt ordna det själva!

 


Hur gör man då det? Jo, man försöker komma på, och sen utföra, nya stegkombinationer, riktningsförändringar, rotationer i olika tempo och riktningar, (riktning på rotation finns dock bara två att välja på) tempoväxlingar i dansen, lyft, kast, jämfotahopp, tresteg och barrövningar i spagat.

 


När man klarat av att infoga allt ovanstående i dansen och sen kombinerat dessa turer i oändlighet under fem års tid hamnar man just i denna situation som Lejondans beskrev. Man blir less att dansa med sig själv… och då måste man gå vidare och hitta ännu flera nya idéer till dansen.

 


Givetvis kan man luta sig förnöjt tillbaka och kallt förutsätta att man har nöjda danspartners om man blir uppbjuden hela tiden, men för egen del så blir det inte kul att dansa 2-3 gånger i veckan och bara göra likadant hela tiden. Även om jag har olika stilar beroende om det är snabba eller lugna låtar, och även lite beroende på vilka låtar det är, så blir det till sist ganska enahanda att trampa runt på samma sätt varv efter varv.

 


Jag brukar oftast komma på nya turer när jag jobbar och steppar runt till musiken från radion. Ibland har det även hänt att jag fått idéer direkt i huvudet, men det är inte lika vanligt. Sen är det många turer och idéer som aldrig sett dansgolvets ljus, eller kanske bara sett det en gång tills jag testat och konstaterat att den inte varit bra/genomförbar/skön/ofarlig osv.

 


Ett exempel på en sådan ”idé” direkt ur verkliga livet får bli avslutning på denna blogg. Det var för några år sedan och det hade börjat bli ganska populärt här uppe i norr att fälla tjejerna ner mot golvet på de lugna låtarna. Jag fick då en ingivelse att jag skulle utveckla ”fället” med en uppföljande manöver.

 


Om man tänker på den position som killen har när han har en tjej fälld ner mot golvet, så står han lätt böjd över henne med höger ben mellan hennes lår. Min tanke var då att smidigt flytta benet till utsidan av hennes närmaste ben, dvs så att jag skulle stå bredvid henne och ha benen helt tillgängliga (mina egna alltså) och sen från detta (för mig) lätt framåtböjda och (för henne) liggande läge skulle jag ta några korta steg i takt till musiken med henne släpande bredvid mig, för att sen elegant resa upp henne till stående igen.

 


Efter att ha bearbetat min plan i några veckor, diskuterat den med Therése och testat den utan partner på parketten i vardagsrummet, så var jag redo att förgylla kvällen för någon… stackars sate! Eftersom jag varken är störst eller starkast, utan bara nästan… så valde jag att bjuda upp en riktig lättviktare och frågade om jag fick testa en ny grej på henne.

 


Efter viss tvekan så gav hon klartecken och vi svävade ut på golvet. Efter en stunds vacklande från min sida var det så dags och jag fällde min fjäderlätta danspartner ner mot golvet, lät högerfoten mjukt smita över hennes ben och så i ren Groucho Marx-stil tog jag några steg medan hon fortfarande låg i mina armar.

 


Redan när jag tog första steget kände jag att hon blev stel som en pinne och när jag tog andra så kom det ett halvdesperat ”stopp stopp” över hennes läppar. Jag stannade och reste henne upp till stående och möttes där av ett skrattande ansikte! Det som hade hänt var att när jag drog henne så tappade hon skorna! Självklart… klackarna i golvet och vid minsta glapp så… ajöss med dem!

 


Så var det med den idén, den var i alla fall väldigt elegant och effektfull i min hjärna…

 


”kom ihåg, det finns inga genvägar till den perfekta dansen”


Kommentarer
Postat av: Danstanten

Det var ju tur att du inte prövade just den där nya turen på mig.. med tanke på min inte alldeles fjäderlätta vikt så hade det nog inte blivit så elegant - även att jag har väl snörda aerobics-skor.

Postat av: LEJon

Tack för en strålande blogginsats! Det är skönt att få sina bekymmer bekräftade av andra som förstår problemet, detta är ju annars ett dilemma som vi (stackars) män ofta lider av i det tysta. *spjuverleende*

2007-02-19 @ 16:38:23
URL: http://www.lejondans.com
Postat av: Hon i Norrland

Synd på den lättviktarens skor, annars gick det säkert galant.

2007-02-19 @ 20:59:39
URL: http://blogg.passagen.se/bara-linda
Postat av: Norrlandsfoxxen

Danstanten: Detta utspelade sig på den tiden då varken aerobicskor eller gravidmage var applicerat på din kroppp, så risken för barfotadans hade nog varit lika stor för dig.

LEJon: Eftersom tjejerna tenderar till att verka anse att vi har det så bra på dans, vi bestämmer på dansgolvet, råkar sällan ut för stolpskott osv, så måste man ibland belysa att det inte är helt bekymmersfritt för oss heller.

Hon i Norrland: Det hade kanske funkat, men om inte så skulle det gå åt så mycket tid mellan låtarna när tjejern skulle yra runt på golvet och leta sina skor.

2007-02-20 @ 07:42:17
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Linnea

Intressant..har aldrig tänkt på att ni har det så :)

2007-02-20 @ 17:59:00
Postat av: Hon i Norrland

*flinar* Tänker på de som faktiskt gör så, "drar graciöst sin danspartner över golvet" de har sina skor på under tiden och efter.. Har de specialskor som knappt går att få av då? ;-)

2007-02-20 @ 18:41:49
URL: http://blogg.passagen.se/bara-linda
Postat av: Norrlandsfoxxen

Linnea: Vi förväntar oss inte heller att ni ska tänka på sånt! :)

Hon i Norrland: Jag har inte sett någon göra det på de dansställen som jag varit på, men ser jag någon så ska jag kolla upp tjejens skor. :)

2007-02-20 @ 22:07:32
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Henrik

Underbart att läsa! Jag kan tipsa om "ny" inspiration från andra danser, och kan också berätta att den fällning du testade är något som faktiskt fungerar (iaf om tjejen är med på det), eftersom jag lärt mig precis den "turen" här i USA, i bluesdansen här i Denver. Kört hårt, jag delar din uppfattning om att man kan bli less på att "dansa med sig själv".

2007-02-23 @ 08:50:51
URL: http://multihenrik.blogg.se
Postat av: Norrlandsfoxxen

Henrik: Tack för tipsen, får studera Let's dance-paren lite mer noga i fortsättningen och se vad de har för sig. Är det så att det funkar så får jag kanske ge mig på någon annan stackars tjej och göra ett nytt försök... En gång är ingen gång... två gånger är en gong-gong?

2007-02-23 @ 16:55:42
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Marie

Ojoj....hur hamnade jag här?....jo just ja, Melissas blogg...*S*
Nåja, jag fastnade i de här intressanta ämnet, om killars dansstilar, jag är en sån som alltid sagt att ni killar har ju det så lättsamt, ni behöver inte fundera på när ni bjuder upp nån okänd tjej om hon kommer att snurra eller "vandra", skutta eller hasa, ni vet, för ni för, eller ja, ska iallafall göra de. Jag har faktiskt träffat på herrar, då oftast av typen "slipsnissar" som nyss ätit god middag med "några" glas vin och annat till maten, som faktiskt har varit i stort behov av förning, en försökte faktiskt utöka dansgolvet ut i serveringen på Folkets Hus i Östersund en gång, men jag skyndade mej att sätta stopp för det.
Det har också hänt att jag, säkert i mannens ögon varit väldigt kramig och, resolut tagit hans utsträckta hand och lagt den på hans bröstkorg, för att slippa klubba ner de andra människorna.
De är spännande på dans... :-)

Men nu var de inte de här jag skulle skriva egentligen, de liksom bara kom ur mej ändå, en "sjukdom" som jag lider av, eller kanske mera mina vänner...*S*
De var de du skrev om "lyft, kast, jämfotahopp, tresteg och barrövningar i spagat", är de nått ni utövar i Övik? jag såg inte till nått sånt på Dansmaran, men där var de ju visserligen överbefolkat så jag kan ju ha missat de.
Och om nu de är så.....snälla ta inte med de över gränsen till oss, jag tror inte vi är riktigt redo för såna övningar här i Jämtland än. ;-)

2007-02-26 @ 21:13:35
Postat av: Norrlandsfoxxen

Marie: Kul att du hittade hit! Visst har vi killar det lättsamt, eftersom vi alltid får dansa som vi vill... oavsett om det är till er glädje eller förtvivlan. Men för att få samma variation som ni får, får vi lägga ner betydligt mer jobb än er.

De övningar jag skrev om är inte speciellt utbredda vare sig här eller i Umeå som jag egentligen kommer från. Problemet är att när man dansat i närmare 30 år så har man hunnit testa alla "normala" dansstilar och för att då gå vidare måste man tänja på gränserna. :) Men riktigt så långt som "lyft, kast, jämfotahopp, tresteg och barrövningar i spagat" har jag inte kommit än, mer än i teorin. :)

Men vem vet, kanske dyker jag upp i dina hemtrakter och bjuder dig på ett "dödslyft" eller dödshopp a´la Brandeby! :)

2007-02-26 @ 22:00:01
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Marie

Ja då kan jag bara säga....Välkommen!! och Lycka Till!!! :-)

Å förresten, man vet aldrig, jag kanske måste utöka mitt "dansrevir" så jag kanske dyker upp i era hematrakter först...:-)
Å så är de ju inte så länge förrän Hanssons Loge slår upp sina portar :-)

2007-02-27 @ 10:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback