Svänzons - Äpplet Umeå

Det var mer än tre år sen jag var på Äpplet i Umeå senast. Efter att ha dansat i 45 sekunder kom jag ihåg varför…

 
Svänzons
hade det tacksamma, eller otacksamma nöjet att spela för en minst sagt blandad publik på Äpplet på fredagskvällen. Förutom stammisarna, som även var där när jag besökte stället förra gången, så befolkades lokalen av ca 250 NCC-anställda som hade ätit där innan dansen började.
 
Redan när jag kom nerför trappen till danslokalen så anade jag vad kvällen skulle ha att erbjuda, och som sagt… det tog inte lång tid innan mina misstankar bekräftades. En kväll i kaosets tecken, en hop med kavajer stärkta av x antal glas alkoholhaltig dryck, alla övertygade om sin fenomenala dansförmåga… dock helt ovetande om oväsentliga saker som exempelvis dansriktning och vanligt vett och etikett. Bara för att en tjej/kvinna har tackat ja till en dans förvandlas hon INTE till en klämleksak som man kan nojsa hur man vill med ute på dansgolvet.
 

Det var ett tag sen jag hörde Svänzons, och en hel del nytt fanns på repertoaren. Lucas Pratas ”And she said” och låten som snart alla dansband spelar, ”7-milakliv”, var två låtar som jag direkt noterade. Ska jag vara helt ärlig så kan jag nog inte ge någon rättvis bedömning av musiken denna kväll, då jag största delen av tiden var helt fokuserad på att inte krocka, försöka hitta utrymmen att dansa på, hålla undan för snabbgående trafik kommande bakifrån, hålla utkik efter mötande danstrafik osv.


 

Ovanstående förhållanden till trots så hade jag ändå en ganska kul kväll. Givetvis var mina förväntningar väldigt lågt ställda redan när dansen började och därför lyckades jag ändå få kvällen att sluta på plus. Då golvet var så överfullt, så passade jag på att dansa i pausen, då det endast var ett fåtal par ute på dansgolvet, och sen på slutet av kvällen, då kavajerna börjat tröttna, fick jag också några riktigt bra danser…


 

Men med lite distans till kvällen, med de plus och minus som insamlades under kvällens lopp, så skulle jag tro att 3 år är en ganska lagom period innan jag åker dit och dansar nästa gång.

Kom ihåg, det finns inga genvägar till den perfekta dansen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback