Perikles - Aveny Sundsvall

Det händer inte ofta, men nu är jag i otakt! Tack och lov så gäller det bara mitt bloggande! Denna rapport skulle givetvis ha kommit igår fredag, men då hann jag inte så den kommer först nu istället. Rapporten från fredagskvällens dans får ni i morgon istället. Kvällens dans har jag dessutom ställt in pga ett "klickande" knä!

Scissor Sisters ?I don?t feel like dancin?? måste vara en av tidernas mest motsägelsefulla låt och låttitlar. Det är nästan som att få höra Michael Jackson sjunga Genesis 90-talshit ?I can?t dance?.


 

Oavsett var jag hör ?I don?t feel like dancing?, på jobbet eller i bilen, sittande eller stående, så börjar det rycka i mig. Fötter, ben axlar? hela kroppen bara VILL komma loss och dansa.


 

OM man då får en följsam partner och ett helt dansgolv att släppa loss på, kan ni bara ana vad som händer! Och det hände två gånger igår kväll.


 

Jag var nere i Sundsvall ännu en torsdag och igår var det Perikles som stod för musicerandet. Förvänta er nu inte någon opartisk granskning av bandet, för det kommer det inte att bli. Perikles är och kommer att förbli ett av mina absoluta favoritband, och då blir det bara en massa plus i kanten.


 

Jag har hört synpunkter om oengagerade spelningar och även om ojämn takthållning i låtarna, men vilket band är på topp alla kvällar? Visst har jag också märkt att takten inte alltid är 100%-ig på vissa låtar, men samtidigt? varför ska bara tjejerna ha möjlighet till utmaningar genom att dansa med avancerade killar? Vi kan väl också få ?jobba? lite genom att få dansa till låtar som inte håller exakt jämn takt hela tiden.


 

Andra exempel på tempoväxlande band är Highlights i deras 13-minuters medley som efter ca 9 minuter mjukt ökar i tempo, för att inte tala om Titanix för några år sen, då de spelade ett medley som först var snabbt i tre-fyra låtar för att  sen helt utan förvarning bli betydligt långsammare i några låtar, för att slutligen återgå till ursprungstempot från de första låtarna. Vid varje tempoväxling stannade minst hälften av dansparen av för att försöka komma in i takten igen.


 

Till skillnad från förra torsdagen då Jannez spelade så var det väldigt många ?fridansare? igår. Men det beror till stor del just på låtvalet, när Jannez spelade och pub-besökarna kom upp för att se vad som pågick på övervåningen blev de sällan kvar speciellt länge, medan igår kom det flera gånger killar och tjejer springande från bottenvåningen och studsade ut på dansgolvet i vilda discoliknande danser.


 

Det var givetvis inte till någon fördel för oss styrdansare, men då alla hade betalt samma entréavgift så var det inte mycket man kunde göra åt saken.


 

Sen kan jag inte nog mycket understryka vikten av att testa nya danspartners. Igår var egentligen en sådan kväll då man som dansare enbart borde ha gått på ?säkra kort?, men sån är inte jag. Många nya tjejer/kvinnor hann jag dansa med under kvällen och många roliga danser blev det.


 

Bakom högtalarna framme vid scenen stod en tjej och tryckte, det såg nästan ut som att hon försökte gömma sig. Henne bjöd jag upp och hon inte bara dansade bra, hon sopade dessutom banan med alla motståndare i kategorin mysiga danser. Hon var så överlägsen att hon inte bara tog första- utan även andraplatsen i den klassen.


 

Så kan det gå när man vågar, hon var knappt omklädd, satt på avbytarbänken och sen gick hon rakt in i startelvan!


 

Kom ihåg, det finns inga genvägar till den perfekta dansen!


Kommentarer
Postat av: Danstanten

Jag kommer inte ihåg att jag har dansat till ett sånt medley med Titanix (men man kan ju inte minnas allt)... men den allra första gången du och jag dansade var det till ett sådant hemskt medley - och då var det Wizex som spelade om jag inte helt är ute och cyklar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback