Kindbergs Parken Ö-vik

 

Veckans trippel fullbordades med en ”hemmamatch” till KindbergsParken här i Ö-vik. Som väntat var det en ganska blandad publik… det var både damer och herrar, vilket medförde att det fanns goda möjligheter till att få dansa. Åldersmässigt var det också en ganska rejäl mix, men majoriteten var 55+, vilket väl var ganska väntat med tanke på bandet.

 


Jag måste börja med att säga att Kindbergs inte är så illa. Visst spelar de i mogen-ligan men de är inte SÅ sliskiga och dessutom glimmar de till emellanåt och kommer med riktigt bra versioner på både lugna och snabba ”poplåtar”. Så är man danssugen och kan överse med lite halvmogen musik så är Kindbergs inte alls något dumt alternativ.

 


Eftersom jag aldrig bangar en chans till dans, även om det inte är exakt rätt band, så är jag ganska ”indansad” även bland tanterna som dansar på Parken. Det innebar att jag knappt hann av golvet mellan danserna igår och tanterna tävlade emellanåt i att ösa komplimanger över mig. Det går inte att förneka att det värmer när man blir uppbjuden med följande fras: ”Nu har jag råkat ut för flera stolpskott i rad så nu behöver jag bli på bra humör igen!”

 


Sen var det som sagt inte bara tanter där utan jag fick dansa med tanter/damer/kvinnor/tjejer från i stort sätt varje årtionde mellan 30-talet till 80-talet. Den yngsta hade nyss fyllt arton, vilket borde innebära att hon var född 1988. Och som det är sagt… omväxling förnöjer.


Kommentarer
Postat av: zaq

Tack för danserna, och att du ville dansa med en orutinerad -då vågade jag tillochmed bjuda tillbaka!

//hon som lyssnar på en annan trumma ibland...

Postat av: Katta

Synd att jag inte kunde komma till Parken igår, för då hade du fått dansa med ännu en "tant"!

2006-11-19 @ 13:10:27
URL: http://www.nogg.se/kattasplejs
Postat av: Norrlandsfoxxen

Zaq: Jag märkte inte att jag dansade med någon orutinerad igår... och bjuder man inte upp "nya" ansikten finns alltid risken att man missar en bra danspartner.

Katta: Krya på dig först, så tar vi igen de missade danserna sen. Det hade inte varit någon tantvarning på dig igår... flicka lilla! :)

2006-11-19 @ 16:56:11
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Ronny

Det är lite märkligt att du klassar Kindbergs som ett "halvmogetband", men jag har märkt att de drar en äldre publik längre uppåt landet. Här nere i söder är de snarare ett modernband om än inte bland de tuffaste. Skulle vilja klassa dem som en mjukvariant av de moderna. Ett av de få band som lockar alla åldrar häromkring.

2006-11-20 @ 10:18:17
Postat av: Norrlandsfoxxen

Ronny: Jag vet att det är stora skillnader mellan nord och syd när det gäller musiksmaken. Band som Kindbergs, Wahlströms och Arvingarna har stora framgångar hos den yngre danspubliken i södra landsändan medan de inte har någon högre status bland majoriteten av de yngre dansarna i norr.

Kanske beror det på bandets ursprung? Samtliga ovan nämnda band kommer söderifrån, Boogart, Blender, Zlips och Jannez, som är väldigt populära här uppe har alla norrland som ursprungsort. Kanske är det så att man som dansbandsmusiker anpassar sig till området där ?karriären? börjar?

Så norrländska band spelar så norrlänningarna gillar det och dansband från södra halvan så att det passar deras danspublik.

Det plus att den "regionala" publiken känner till bandens låtar bättre kan nog också ha en viss inverkan.

2006-11-21 @ 21:11:29
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Lars-Erik

Hmmm...jag skulle inte drista mig till att nämna Arvingarna i samma mening som till exempel Wahlströms, Arvingarna spelar ju i allmänhet rätt upplyftande musik (ingen "gråt-inga-tårar-varning").

2006-11-21 @ 23:48:33
URL: http://www.lejondans.com
Postat av: Norrlandsfoxxen

L-E: Det är inte speciellt hög "gråt-ingen-tårar-varning" hos Kindbergs heller, men det jag syftade på var att inget av de banden drar ung publik här uppe (utom när vi är tvungna att dansa till Wahlströms på alla maror) :)

2006-11-22 @ 07:31:27
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se
Postat av: Ronny

Du skriver att "Kindbergs, Wahlströms och Arvingarna har stora framgångar hos den yngre danspubliken i södra Sverige", men riktigt så förhåller det sig inte. Sant är att Wahlströms är oerhört stora här bland yngre, deras släpiga ballader går tydligen hem bland unga (tjejer) här. Varför vet jag inte, jag tycker faktiskt själv precis som ni i norr att de är tråkiga. Kindbergs lockar som sagt alla åldrar och är accepterade av "dansmaffian", dvs gängen. Arvingarna står inte högt i kurs bland dansfolk, visst lockar de yngre men alldeles för mycket partyfolk. Lär inte ha en chans att få komma till Öland, t ex. Dit kommer ju bara band som drar dansfolk.

2006-11-22 @ 12:39:33
Postat av: Norrlandsfoxxen

Ronny: Okej, då är skillnaden inte större än att Arvingarna inte drar någon ung publik alls här uppe... :)

2006-11-22 @ 16:49:21
URL: http://norrlandsfoxxen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback