Jannez – Hullsta gård, Sollefteå

När man kommer till Hullsta för första gången är det lätt att tro att det ska bli en helt vanlig danskväll. Men det är något som man snabbt blir varse att så är inte fallet.

 
Den stora skillnaden är att på en vanlig dans består publiken till största del av människor som dansar regelbundet och är där just för att få dansa. På Hullsta är det fifty-fifty mellan dansfolket och lokalbefolkningen från Sollefteå med omnejd, nedan benämnd som urinvånaren, som ser Hullsta som ett stamställe där man träffar bekanta, dricker en öl och dansar litegrann. 


Redan under kvällens första danser märker man med önskvärd tydlighet att det är andra saker i görningen. Det var endast ett femtontal par på det skapligt stora dansgolvet och ändå blev jag pådansad två gånger under en och samma låt. Och så fortgick kvällen, speciellt om man höll något av de yttre spåren. Då var det nästan som att köra radiobil… man vet inte från vilket håll knuffen ska komma… man vet bara ATT den kommer. Mitten av golvet var däremot ganska fritt vilket jag självklart utnyttjade.

 


En annan sak som jag reagerade över var att publiken på något sätt delades upp i två grupper. Dansfolket dansade med varandra och urinvånarna dansade med sina likasinnade. Själv ogillar jag att bli placerad i en grupp så jag såg till att infiltrera mig i urinvånargruppen ganska frekvent under kvällen. Detta resulterade då givetvis i att jag även blev uppbjuden av den delen av publiken.

 


Men mitt omdöme blir ändå ett stort plus för kvällen, lämpligt med folk, Jannez levererade härlig dansmusik i vanlig ordning, överraskade med en riktigt skaplig version av Martin Stenmarcks ”7-milakliv” och jag hade många roliga danser under kvällen, som hade varit ännu roligare om golvet inte varit så sanslöst halt.

 


Jag hittade några nya guldkorn bland urinvånarna och när Sleeping Child annonserades så var jag snabb att bjuda upp trots att det var damernas, bara för att försäkra mig om att inte behöva styra runt någon rödmosig tant från baren till en av mina favoritlåtar. Det blev en urinvånare som fick den dansen, och efter att första låten tonat ut gav hon ifrån sig ett svårbeskrivligt ljud... men jag förstod exakt vad hon menade.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback